Blog single image

نکات مهم تغذیه ای برای پیشگیری و کمک به درمان مبتلایان به ویروس کرونا

تغذیه نامناسب باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شده است و اگر این روند همچنان ادامه داشته باشد در آینده ایی نه چندان دور ویروس ها جان بسیاری را می گیرند. باید توجه داشت که نیرویی وجود ندارد تا قادر به جلوگیری از شیوع ویروس هایی که از طریق تماس منتقل می شوند ، باشد و حتما همه را مبتلا می کنند.  افراد با کمبود مواد مغذی (ویتامین و مواد معدنی) و ضعف سیستم ایمنی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های ویروسی و نیز تشدید شرایط بیماری پس از ابتلا به آن قرار دارند. لذا بر طرف کردن کمبود های تغذیه ای جهت پیشگیری از ابتلا به عفونت های ویروسی و کمک به درمان آنها ضروری است و کافی  است مطالب پایین را جدی بگیرید و به دقت انجام دهید تا با آرامش و سلامتی زندگی کنید.

  1.  از مصرف هر گونه مایعات حتی آب نیم ساعت قبل از غذا، با غذا، تا یک ساعت بعد از غذا خوداری نمایید. و روزانه حد اقل 8 لیوان آب و به صورت کم کم و جرعه جرعه بنوشید . (یک لیوان را طی نیم الی یک و نیم ساعت تمام کنیم) تنها زمانی که می توانید یک تا 3 لیوان آب هم زمان بنوشید، صبح ناشتا است.

2-  خواب صبح باعث پوکی استخوان و تخریب ماهیچه ها می شود . بیداری صبح باید قبل از 5/8 صبح باشد.

3-  3 الی 4 عدد گردو هر روز در صبحانه میل کنید.

4-  روزی دو لیوان شیر کامل یکی به همراه صبحانه و دیگری عصرها در میان وعده میل کنید.

( افرادی که عدم تحمل لاکتوز دارند و دچار مشکلات گوارشی می شوند یک لیوان شیر را در طول یک ساعت جرعه جرعه میل کنند )

5-  ماست بیشتر بصورت بورانی بادمجان، اسفناج، کدو زرد یا سبز، در وعده ناهار و شام میل شود . (افزودن کمی دارچین و زنجبیل به آن مفیدتر است).

6- میوه ها باید از دوساعت بعد از صبحانه تا یک ساعت قبل از ناهار و از دوساعت بعد از ناهار تا یک ساعت قبل از شام یعنی در میان وعده ها میل گردد .( به ازاء هر یک الی یک و نیم ساعت یک واحد میوه میل گردد. اندازه میوه ها معادل مشت بسته خودتون است).

7-  کمی کدوی زرد به غذاها به طوری که تغییری در شکل و طعم و مزه ایجاد نکند، اضافه کنید.

8-  برای ترشح ملاتونین و حفظ آرامش و استراحت کامل، خواب شب در تاریکی مطلق و بین 6 الی 8 ساعت باشد.

9- خواب ظهر باید بلافاصله بعد از غذا شروع و قبل از یک ساعت به پایان برسد( ساعت اول، غذا در

حال هضم در معده و روده است).

10-  از کارهای سنگین بعد از غذا جدا خودداری نمایید.. بهترین زمان برای ورزش کردن  2 ساعت بعد از وعده های اصلی غذا و آن هم در یک زمان ثابت و به مدت حداقل نیم تا یک ساعت می باشد.

11- فاصله شام تا خواب حداقل 3 ساعت باشد.

12-  خرفه سبزی سرشار از امگا 3 است به خورشت های سبزی،کوکو سبزی و سبزی خوردن اضافه کنید.

13-  از سبزیجات رنگی مانند کاهو، هویج، کلم بروکلی، کلم بنفش و.... که دارای آنتوسیانین و کارتنوئیدها هستند در طول روز به صورت ریزه خواری استفاده کنید.

14-  مصرف روزانه نصف قاشق چای خوری پودر سویا  با شیر یا کمی ماست توصیه می شود.

15- هر روز به مدت یک ربع کف دست  یا پای خود را در معرض نور آفتاب قرار دهید تا مقدار بسیار زیادی از ویتامین D مورد نیاز بدن ساخته شود(در دو نوبت هم بلامانع است).

16-  چای ( سیاه و سبز )، قهوه،کاکائو و ترشیجات را به دلیل دفع مواد معدنی مورد نیاز بدن مانند آهن، کلسیم، منیزیم و.. از برنامه روزانه حذف کنید(هفتگی بلامانع است.).

17- روزی یک تا دو نوبت دم نوشی از استخودوس، آویشن، به لیمو(ورون)،گل بنفشه، گل محمدی و چوب دارچین میل کنید.

18-  از مصرف غذاهای خیلی داغ یا سرد، تند و پر ادویه، ترش، شور و پرچرب خودداری نمایید.

19 - دو تا سه میلیمتر از سطح غذاهای آبکی مانند خورشت ها را برداشته و دور بریزید حتی اگر چربی

در سطح آن نباشد. در سطح این غذاها رادیکال های آزاد و سموم محصولات کشاورزی محلول در چربی، افزودنی ها و .. هم وجود دارد که عامل کاهش ایمنی بدن است و به این روش برداشته می شوند.

20-  غذا را در روغن با حرارت بالا و به مدت طولانی و مکرر سرخ نکنید و مراقب باشید تغییر رنگ تا قهوه ایی روشن صورت پذیرد. دو دقیقه آخر شعله را کم کنید، ماهی تابه را کج کرده تا روغن اضافه از غذا جدا شود، سپس غذا را به ظرف دیگری برای سرو منتقل کنید.

21-   سیر، پیاز، کرفس، ترب و تربچه، سبزیجات رنگی و منابع ویتامین D و C در بالا رفتن ایمنی بدن نقش اساسی دارند .تا حد ممکن به صورت خام و کامل در طول روز به صورت ریزه خواری میل شود ( با کارد خرد نشود).

22- سعی شود از هر 5 گروه اصلی غذا ها ( غلات، لبنیات، میوه و سبزیجات، گوشت و روغن های مفید) در هر وعده اصلی یا در طول روز میل شود تا سوخت و ساز بدن خوب انجام شده و ایمنی بدن افزایش یابد.

دکتر سید حسین حسینی قابوس- عضو هیات علمی دانشگاه- بنیانگذار فیت اسمارت