Blog single image

چکاری انجام بدیم تا بعد از کاهش وزن، مجددا چاق نشویم؟(قسمت اول)

در برنامه های تغذیه، جدای از کاهش وزن، حفظ وزن در محدوده سالم، برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی مجدد، بسیار اهمیت دارد.در این قسمت به  چند روش موثر برای کنترل و نگهداری وزن اشاره می شود.

  1. به اندازه خوردن غذاها: بزرگترین فاکتور در کنترل وزن، اندازه گیری مقدار غذای مورد نیاز بدن و میزان چربی آن در هر وعده غذایی است. در این صورت همیشه به خوردن یک مقدار مشخص غذا عادت کرده و از خوردن بیشتر از آن مقدار که منجر به اضافه وزن می گردد،جلوگیری می شود
  2. اندازه گیری هفتگی وزن: افرادی که هفتگی وزن خود را اندازه گیری می کنند، دو برابر دیگران در کنترل وزن خود موفق هستند. به این ترتیب شما به محض افزایش وزن ، قادر به کنترل آن خواهید بود.
  3. مصرف لبنیات کم چرب: افرادی که روزانه ۲ یا ۳ وعده لبنیات کم چرب مصرف می کنند،  نسبت به کسانی که یک وعده لبنیات می خورند در کنترل وزن خود موفق ترند.

  4.  پر کردن بشقاب با مقادیر مشخص غذا: دقت کنید که نصف بشقاب شما باید با سبزیجات و بقیه آن با مقادیر مساوی غلات سبوس دار و مواد پروتئینی پر شود.
  5.  اجتناب از تماشای زیاد تلویزیون: افرادی که کمتر از ۱۰ ساعت در هفته تلویزیون تماشا می کنند، بیشتر از دیگران موفق به کنترل وزن خود می باشند.علاوه بر اینکه تماشای بیش از حد تلویزیون خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را افزایش می دهد

  6. مصرف صبحانه: خوردن یک صبحانه کامل همراه با میوه جات می تواند از خوردن میان وعده های مختلف در طول روز جلوگیری کرده و در نتیجه به کنترل وزن کمک کند.