Blog single image

بهبود تغذیه و برخورداری از تغذیه سالم

سلامتی یکی از نعمتهای بزرگ خداوند است و برنامه ریزی برای برخورداری از سلامتی با اجرا و اتخاذ اقدامات ساده بر هر برنامه و اقدامی ارجحیت دارد. ما باید در کنار اصلاح امورات زندگی به فکر سلامتی و اصلاح تغذیه خود نیز باشیم و با خود عهد ببندیم، رفتارهای تغذیه ای خود را اصلاح کنیم. این کار زمان، هزینه و انرژی چندانی را از ما نخواهد گرفت چرا که تنها با اجرای چندین اقدام ساده امکان پذیر است. بعنوان مثال کافی است به مصرف نمک، شکر، روغن، مصرف لبنیات، میوه و سبزی توجه کنیم. برای این منظور بیایید تغییر را از خودمان شروع کنیم و با خودمراقبتی و رعایت توصیه های تغذیه ای نقش کلیدی در تامین سلامتی خود ایفا کنیم.

 آیا می دانید: مصرف زیاد نمک عاملی برای فشار خون بالا، نارسایی های کلیوی، بیماری های قلبی عروقی، سکته قلبی، پوکی استخوان و سرطان معده است. آیا می دانید، ما ۲ تا ۳ برابر استاندارد سازمان جهانی بهداشت نمک مصرف می کنیم.

پس بیایید: نمکدان را از سفره های خود حذف کنیم

آیا می دانید: از هر دو زن بالای ۴۰ سال کشور و از هر سه مرد بالای ۴۰ سال کشور یک نفر پوکی استخوان شدید دارد؟ آیا می دانید: مصرف لبنیات کم چرب می تواند از پوکی استخوان، بیماری های قلبی- عروقی، سکته، فشار خون بالا و سرطان ها پیشگیری کند؟

پس بیایید: شیر و فرآورده های لبنی پاستوریزه را به سفره های خود اضافه کنیم.

آیا می دانید: مصرف مقدار زیاد و از نوع نامناسب چربیها و روغن ها، سبب بروز بیماری های قلبی عروقی و برخی از انواع سرطان ها، افزایش کلسترول و پیشرفت اضافه وزن و چاقی، دیابت غیروابسته به انسولین و ... می شود.

آیا می دانید، مصرف چربی ها و روغن های حیوانی و روغن های جامد ما بیشتر از استانداردهای موجود است.

پس بیایید: روغن های جامد با ترانس بالا و چربیها و روغن های حیوانی را از سفره های خودحذف کنیم

آیا می دانید: مصرف زیاد قند و شکر عوارض متعددی نظیر اضافه وزن و چاقی، فشار خون بالا، دیابت، ابتلا به بیماریهای قلبی، بالارفتن کلسترول و تری گلیسیرید خون و آسیب های جدی به کبد را باعث می شود. آیا می دانید: سرانه مصرف مواد قندی ما، حدود دو برابر استانداردهای موجود است.

پس بیایید: مصرف قند و شکر روزانه خود را محدود کنیم.

آیا می دانید: مصرف پایین میوه ها و سبزیها باعث بروز انواع سرطان ها به خصوص سرطان های سیستم گوارشی، بیماریهای قلبی عروقی، سکته مغزی، پوکی استخوان، دیابت و چاقی می شود. آیا می دانید: مصرف میوه و سبزی ما کمتر از استانداردهای موجود است.

پس بیایید: مصرف میوه و سبزی را در برنامه روزانه خود قرار دهیم

دکتر سید حسین حسینی قابوس- بنیانگذار فیت اسمارت