Blog single image

چند توصیه ساده و حیاتی برای كنترل بيماري ديابت نوع ٢

دیابت نوع ۲ از طریق بهبود الگوی زندگی قابل پیشگیری و کنترل میباشد.
  ۳ اصل مهم در کنترل بیماری دیابت  تحرک، الگوی غذایی مناسب و کنترل استرس است.

 مهمترین اصل در رژیم غذایی افراد دیابتی کاهش حجم هر وعده غذایی و افزایش تعداد آن است که از طریق دریافت میان وعده های سالم عملی خواهد بود.

 در هر وعده غذایی اصلی از انواع گروه های غذایی به اندازه مناسب استفاده کنید. این مهم را از طریق مشاوره با کارشناسان و متخصصین تغذیه بیاموزید.

 ⁃ نان های سبوس دار (دارای خمیر تیره) را جایگزین نان هایی با خمیر سفید کنید. این نان ها به علت داشتن فیبر بالا مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه می دارند، همچنین قند خون را به آرامی افزایش داده و مدت زمان بیشتری در اندازه ی مناسب حفظ می کنند.

 ⁃ گروه سبزی ها را در هر وعده غذایی فراموش نکنید زیرا سبب میشود تا قند خون شما به آهستگی افزایش یابد در نتیجه دچار نوسانات قند خون نمی شوید.
 ⁃ در مصرف میوه زیاده روی نکنید اگرچه مصرف چند نوع میوه سبب دریافت آنتی اکسیدانت های متنوع شده ولی در مصرف مقدار مناسب با متخصص تغذیه مشورت کنید. سعی کنید میوه هایی که قرار است در طول روز مصرف کنید از رنگ ها و انواع مختلف انتخاب کنید.
 ⁃ زغال اخته از جمله میوه هایی است که طی تحقیقات انجام شده مشاهده گردیده که در کنترل قند خون و افزایش تولید انسولین موثر است. تمامی میوه های بنفش رنگ حاوی آنتوسیانین بوده که جزو آنتی اکسیدانت هایی است که به جد توصیه می شود

 ⁃  لبنیات کم چرب را جایگزین لبنیات پرچرب کنید لبنیات کم چرب دارای کالری کمتر بوده  بنابراین برای کنترل وزن انتخاب مناسب تری است همچنین کلسیم موجود در لبنیات کم چرب در بدن بهتر جذب خواهد شد و محیط روده را برای رشد باکتری های مفید آماده می سازند.

 ⁃ بهتر است ماکارونی به صورت دم نکشیده و یا دم کشیده در مدت زمان کم( حدود ۱۰ دقیقه) مصرف گردد. هرچه زمان دم کشیدن ماکارونی افزایش یابد ( حالت ژلاتینی به خود گیرد) قند در دسترس آن افزایش یافته و در افزایش ناگهانی قندخون موثر است.

 ⁃ به جای مصرف پلو ساده، از ترکیب برنج و سبزیجات و حبوبات به عنوان پلو استفاده کنید ( برنج + سبزی پلویی، برنج+عدس، برنج+ لوبیا و ...)
 ⁃ به کمک این روش میزان برنج خالص دریافتی کاهش و میزان فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و ... افزایش یافته و در کنار کالری کمتر دریافتی مدت زمان بیشتری سیر خواهید بود، همچنین مدت زمان بیشتری قند خون در محدوده مناسب حفظ میگردد.
وعده های غذای خود را بهنگام مصرف نمایید تا از نوسانات شدید قند خون جلوگیری نمایید زیرا این خطا سبب تحریک زیاد ترشح انسولین و تجمع چربی و در نهایت افزایش داروهای کنترل کننده قند خونتان می شود.