Blog single image

فقر ویتامین ها و مواد معدنی را از روی پوست صورت تشخیص دهید

فقر ویتامینها را از روی پوست صورت تشخیص دهید

وقتی بدن، برخی مواد مغذی را از دست می دهد، شاید‌ صورت اولین جایی باشد که در مورد این کمبودها به ما هشدار می دهد.

 کمبود آهن:
 رنگ پریدگی لب ها یکی از نشانه های کمبود آهن است. نشانه های دیگر آن عبارتند از خستگی، سرماخوردگی های مکرر و درد زبان.

آهن در گوشت ها، حبوبات، آجیل، اسفناج وجود دارد.

 کمبود ویتامین B2 یا ریبوفلاوین:
کمبود این ویتامین نیز می تواند خشکی پوست و لب ها را به همراه داشته باشد. کمبود ریبوفلاوین را از راه مصرف ماهی قزل آلا، بروکلی، شیر و پنیر، و بادام می توان به دست آورد.


 کمبود بیوتین یا ویتامین ب۷:
موهای خشک و نازک می تواند به شما هشدار دهند که دچار کمبود این ویتامین هستید. جدا از ریزش مو، نشانه مشخص دیگر کمبود بیوتین صورت پف کرده با توزیع چربی غیر طبیعی و راش های قرمز است.بیوتین به عنوان یکی از مواد مغذی ضروری برای حفظ استحکام، بافت و ظاهر مو عنوان شده است.
منابع غذایی سرشار از بیوتین شامل بادام زمینی، جگر، برخی سبزیجات، برگ چغندر ، تخم مرغ پخته، و زرده تخم مرغ خام است.

 کمبود ویتامین ث:
ویتامین ث نقش حیاتی در بدن ایفا می کند؛ سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و باعث بهبودی سریع زخم ها و حفظ سلامت استخوان ها می شود.کمبود این ویتامین باعث خونریزی لثه ها ، بهبود آرام زخم ها، خشک شدن موها و ایجاد لکه های قرمز روی پوست می شود.
 اگر هر کدام از علائم فقر ویتامین ث را دارید، میوه ها، سیب زمینی، انواع توت ها، فلفل، بروکلی، اسفناج و یا مکمل ویتامین ث را به رژیم تان بیفزایید.

 کمبود ید:

کمبود این ماده معدنی منجر به چشم های پف آلود و کم کاری تیروئید می شود .
 افرادی که دارای کمبود ید هستند، ناخن های شکننده را تجربه می کنند و ممکن است به راحتی دچار اضافه وزن شوند. شما می توانید در صورت ابتلا به این علائم، مصرف هرچه بیشتر زغال اخته، لوبیای سیاه، میگو، توت فرنگی و ماست را در نظر داشته باشید.

 کمبود امگا ۳ :
مصرف کم این اسیدهای چرب چین و چروک صورت شما را نیز افزایش می دهد. منابع این اسیدهای چرب عبارتند از ماهی، دانه های کتان، دانه های چیا و گردو.

 کمبود ویتامین ب ۱۲:

 کمبود این ویتامین در میان گیاه خواران بسیار رایج است. کمبود ویتامین ب ۱۲، اغلب باعث تغییر رنگ پوست و رنگ پریدگی می شود. سایر نشانه ها عبارتند از خستگی، از دست دادن اشتها، تنگی نفس و اسهال. فقر ویتامین ب ۱۲ به دنبال مصرف بیشتر ماهی، گوشت بدون چربی، پنیر، ماست و غلات غنی شده برطرف می گردد.

منبع:دفتر آموزش و ارتقا سلامت