Blog single image

تاثیر شاخص توده بدنی در ابتلا به دیابت و افراد در معرض خطر این بیماری

محققان دانشگاه کمبریج در مطالعه اخیر خود به بررسی این موضوع پرداخته‌اند که آیا وراثت و شاخص توده بدنی می‌تواند افراد را در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دهد یا خیر.

به گزارش  تک اکسپلوریست، طی این مطالعه محققان در مجموع اطلاعات ۴۴۵ هزار و ۷۶۵ فرد از بانک اطلاعات پزشکی انگلستان را مورد بررسی قرار دادند. متوسط سن آنها ۵۷ سال بود و ۵۴ درصد از آنها زن بودند. خطر وراثت دیابت با استفاده از ۶.۹ میلیون ژن ارزیابی شد. قد و وزن افراد هنگام ثبت نام برای محاسبه شاخص توده بدنی کیلوگرم بر متر مربع برآورد شد.

پروفسور "برایان فرنس" (Brian Ference)، محقق اصلی این مطالعه از دانشگاه کمبریج انگلستان، گفت: یافته‌ها نشان می‌دهد که شاخص توده بدنی یک عامل خطر بسیار قوی برای دیابت است.

این نشان می‌دهد هنگامی که افراد از یک آستانه شاخص توده بدنی مشخص عبور می‌کنند، احتمال ابتلا به دیابت در آنها بالا می‌رود. این آستانه برای هر فرد متفاوت است و شاخص توده بدنی است که در آن زمان شروع به توسعه سطح غیر طبیعی قند خون می‌کند.

افراد در معرض خطر دیابت

تمامی افراد بالای 40 سال در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع2 هستند و باید هر 3 سال يكبار تحت آزمایش قند خون قرار بگیرند. افراد دچار اضافه وزن كه حداقل یكی از شرایط زیر را داشته باشند نیز در معرض ابتلا به دیابت نوع2 هستند و انجام آزمایشات مكرر قند خون در آ‌ن‌ها باید در سنین زیر 40 سال یا با فواصل كوتاهتر (هر 2- 1 سال) انجام شود. این شرایط عبارتند از:

 

1- وجود سابقه ابتلا به دیابت در بستگان درجه اول

2-  سابقه ابتلای فرد به دیابت پنهان (مرحله پیش از دیابت)

3- سابقه ابتلا به دیابت حاملگی

4- سابقه تولد نوزاد با وزن بیشتر از 4 كیلوگرم یا تولد نوزاد با ناهنجاري‌های مادرزادی

5-  بالا بودن فشارخون (فشارخون ماكزیمم بیشتر از 140 و یا مینیمم بیشتر از 90 میلي‌متر جیوه)

6- سابقه ابتلا به كیست‌های متعدد تخمدان و یا بیماري‌های قلبی- عروقی

دکتر سید حسین حسینی قابوس- بنیانگذار فیت اسمارت