Blog single image

تغذیه کودکان دبستانی(قسمت دوم)

اساس یک تغذیه خوب و مناسب ، تعادل وتنوع درمصرف همه ي گروه هاي غذایی است

گروه میوه ها

میوه ها سرشار از ویتامین ها هستند به همین دلیل میوه ها مقاومت بدن را در برابر بیماري و عفونت زیاد می کنند. میوه ها در رفع خستگی ، هضم مواد غذایی و دفع سموم از بدن مفید هستند. میوه هایی مثل پرتقال، نارنگی، لیمو و انواع توت داراي ویتامین(ث) هستند که باعث ترمیم زخم و افزایش جذب آهن غذا ها می شوند و میوه هایی مثل طالبی، خرمالو، هلو و شلیل که پراز ویتامین(آ)هستند در سلامت پوست و چشم موثرند .بدن ما هر روز به این مواد غذایی نیاز دارد. پس روزانه از میوه هاي تازه و تمیز استفاده کنید.

گروه شیر و لبنیات

شیر و لبنیات در رشد، محکم شدن استخوان ها، دندان ها و سلامت پوست نقش مهمی دارند. مواد غذایی این گروه شامل شیر، ماست، پنیر، کشک، دوغ و بستنی می باشد. این مواد غذایی داراي کلسیم، فسفر، پروتئین و ویتامین هستند. اگر از این مواد غذایی استفاده نکنیم در سنین بالاتر دچار پوکی استخوان می شویم. بدن ما هر روز به این مواد غذایی نیاز دارد. شیر یکی از مواد غذایی مهم این گروه است که مصرف آن براي کودکان ضروري است و باعث پیشرفت تحصیلی آنها می شود .پس روزانه مصرف شیر پاستوریزه درصبحانه ویا درمیان وعده هارا فراموش نکنید.

شواهدي موجود است كه دلالت بر اين دارد كه تركيب پيچيده و محلول كلسيم و لاكتوز(قند طبیعی موجود در شیر) سبب افزايش جذب كلسيم مي گردد و يا اينكه لاكتوز موجب افزايش قابليت نفوذ غشاء سلول به يون كلسيم مي شود. به هر حال، هر مكانيسمي در كار باشد جالب اينجا است كه منبع لاكتوز و كلسيم در رژيم غذایی يك غذا است و آن شير مي باشد. پس شیر در این گروه بی رقیب است وحتما حداقل یک لیوان در روز در برنامه غذایی کودکانتان بگنجانید.

گروه گوشت، حبوبات و مغزها

این گروه از مواد غذایی نقش مهمی در رشد و خون سازي بدن ما دارند.مواد غذایی این گروه شامل انواع گوشت قرمز (گاو ، گوساله،گوسفند) و سفید(مرغ ،ماهی حبوبات( عدس، نخود، لوبیا، ماش) تخم مرغ و مغزدانه ها(پسته، گردو، بادام، فندق و....)می باشد. این مواد غذایی سرشار از پروتئین، ویتامین وموادمعدنی مخصوصا آهن و روی می باشند.  پروتئین اساس اصلی بافت هاي بدن می باشد و براي رشد بدن مورد نیاز است .آهن نقش مهمی در خون سازي دارد و روی نقش مهمی در افزایش سیستم ایمنی بدن و رشد قد دارد و  ویتامینها براي سلامتی و سوخت و ساخت بدن  ضروري هستند .بدن ما هر روز به این مواد غذایی نیاز دارد. بعضی از مواد غذایی این گروه اهمیت بیشتري درتغذیه کودکان دارند:

گوشتغذاي لذیذ و پرخاصیتی است که براي رشد کودکان لازم و ضروري است. گوشت ماهی منبع خوبی ازمواد معدنی، ویتامین ها، پروتئین و چربی هاي خوب است. فسفر موجود در ماهی در تقویت هوش و حافظه کودکان موثر است. روغن ماهی در تقویت حافظه و سلامت قلب موثر است. پس روزانه یکی از انواع گوشت ها را دربرنامه غذایی فرزند خود استفاده کنید و در طول هفته حتماً از ماهی استفاده کنید.

تخم مرغ هم یک غذاي با ارزش است و براي رشد کودکان لازم است .تخم مرغ به صورت پخته غذاي کامل و سالمی است که پروتئین، چربی، مواد معدنی و ویتامین هاي مورد نیاز بدن کودك را تأمین می کند.

پس در هفته حداقل4-3عدد تخم مرغ مصرف کنید. و حتی توصیه می کنیم که هروز یک عدد تخم مرغ در برنامه غذایی فرزند خودتون قرار دهید.

گروه متفرقه

این گروه از مواد غذایی شامل روغن ها و چربی، شیرینی ها(هر ماده غذایی که در آن شکر استفاده شده است)، نوشیدنی ها وچاشنی ها می باشد . بعضی از این مواد غذایی مثل کره و روغن مایع به علت داشتن انرژي و برخی از ویتامین ها براي بدن لازم هستند ولی مصرف بیش از حد آنها موجب چاقی می شود. برخی مواد غذایی موجود در این گروه(مانند شکر) کم ارزش هستند و تنها باعث اضافه وزن و خرابی دندان می شوند. همچنین باعث کاهش سطح ایمنی بدن شده و زمینه را براي بیماری هاي مختلف دوران بزرگسالی فراهم می کنند.

آیا می دانید مواد غذایی کم ارزش و یا نا مناسب کدامند ؟

انواع شکلات، نوشابه هاي گازدار، انواع پفک، چیپس، یخمک، پاستیل، آب نبات، اسمارتیز، پیراشکی، ساندویج هاي سوسیس، کالباس و همبرگر، فلافل بخصوص اگر از مکان هاي غیر بهداشتی تهیه شده باشند، موادغذایی کم ارزش ونامناسبی هستند. عزیزان دانش آموز در مصرف این مواد غذایی زیاده روي نکنید و از مصرف آنها قبل از غذاي اصلی خودداري کنید تا اشتهاي کافی براي صرف غذا داشته باشید.

 

دکتر سید حسین حسینی قابوس- بنیانگذار فیت اسمارت