Blog single image

تغذيه و سلامت مردان میان سال

يكی از تفاوت های زنان و مردان، تفاوت در نيازهای تغذيه ای آنان است. اگرچه به نظر می رسد نيازهای تغذيه ای زنان ويژه تر از مردان است، ولی با توجه به فيزيولوژی خاص مردان، بايد در تغذيه آنان نيز ملاحظاتی را در نظر داشت.

نقش غذا بيش از ماده ای برای سير شدن و كمك به سوخت و ساز بدن است. تغذيه سالم نقش پيشگيری كننده از بيماری ها را داشته و سبب می شود مردان قوي تر و جوان تر از سن خود عمل كنند و به نظر بيايند.

در برنامه غذایی مردان زیر را باید مد نظر قرار داد:

  1. 4-2واحد ميوه و 5-3 واحد انواع سبزي يا سالاد در روز مصرف نمايند. برای سلامت پروستات، حداقل يك وعده در هفته گوجه فرنگی به شكل ساده، داخل سالاد يا داخل غذاها استفاده نمايید.
  2.  از غلات سبوس دار استفاده نمايند. به غذا، سالاد، ماست يا نوشيدنی هاي خود پودر سبوس برنج یا گندم اضافه نمايند و از نان های سبوس دار و نان جو بجای نان سفيد، ماكارونی غنی شده با فيبر بجای ماكارونی بدون فيبر و انواع حبوبات بطور روزانه استفاده نمايید.
  3.  دو تا سه بار در هفته از غذاهاي دريايي بخصوص ماهی استفاده نمايید.
  4.  بجای روغن های جامد از روغن های مايع و روغن زيتون همراه سالاد استفاده نموده و شيرينی های بدون خامه و لبنيات كم چرب را جایگزین شيرينی های خامه دار و لبنيات پرچرب کنید. البته بهتر است مصرف شکر و هر ماده غذایی که در آن شکر به کار رفته است، کمتر استفاده شود.
  5.  روزانه از منايع غذايی غنی از پتاسيم شامل ميوه ها (موز و خرما)، سبزي ها (اسفناج، هويج و جعفري) ،مغزدانه ها (گردو، فندق، پسته و بادام )، حبوبات( لوبيا و نخود)، ماهي و شير استفاده نمايند.
  6. روزانه حداقل 8 لیوان آب به صورت جرعه جرعه میل کنند. و از خوردن هرگونه مایعات حتی آب نیم ساعت قبل از وعده اصلی تا یک ساعت بعد از آن خودداری نمایند.
  7. حداقل روزانه نیم ساعت فعالیت بدنی داشته باشند.

دکتر سید حسین حسینی قابوس بنیانگذار فیت اسمارت